Monday, April 26, 2010

7. Contoh Pendakwah Cemerlang.

Contoh Pendakwah Cemerlang.

Pendakwah dan orang yang didakwahnya hendaklah menjalinkan hubungan yang baik, ia hendaklah memimpin, menasihati dan memberi panduan kepada mereka agar tugas dakwah beroleh kejayaan. Para pendakwah juga perlu mengetahui keadaan orang yang didakwahnya dengan mempelajari adat, cara hidup, tabiat serta budaya mereka supaya dakwahnya akan diterima dan sampai ke dalam hati mereka.

Pendakwah yang cemerlang adalah pendakwah yang mempunyai contoh seperti berikut:

1. Pendakwah yang menjaga kehormatan manusia serta perasaan mereka apabila berdakwah, amanah dalam menyimpan rahsia, jangan sekali-kali mencaci, menghina atau mengaibkan seseorang yang lain hingga menjatuhkan maruahnya di khalyak umum.

2. Pendakwah yang tidak takut atau tergugat dengan dugaan dan fitnah kerana usaha dakwah adalah tugas yang murni dan mulia disisi Allah.

3. Pendakwah yang tidak berasa hina apabila menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran. Orang yang menghina pendakwah sebenarnya menghina dirinya sendiri kerana terlalu memenuhi kehendak duniawi.

4. Pendakwah tidak boleh mencari kesalahan atau kesilapan orang lain dalam melaksanakan tugasnya.

5. Pendakwah tidak boleh melakukan perkara yang haram hanya semata-mata kerana mahu melaksanakan tugas dakwah.

6. Ciri-ciri Pendakwah Cemerlang.

Ciri-ciri Pendakwah Cemerlang.

Dakwah ke jalan Allah s.w.t. ialah dakwah yang paling mulia dan berharga di dunia ini. Ia merupakan kaedah (manhaj) yang benar dan jalan yang lurus iaitu jalan para nabi, rasul dan orang-orang yang saleh. Pendakwah hendaklah berpegang dengan seruan dakwahnya dan menunjukkan contoh akhlak yang mulia serta beramal dengan prinsip-prinsip asas dalam perlakuan dan kata-katanya. Pendakwah juga hendaklah beriltizam dengan bersungguh-sungguh tentang apa yang didakwahkannya kepada orang ramai. Dengan itu, pendakwah perlu berdakwah melalui perbuatannya, bukan dengan kata-katanya sahaja. Bagi menjayakan usaha dakwahnya, pendakwah perlu mempunyai beberapa sifat yang mulia supaya ia dapat menjadi seorang pendakwah yang baik dan sabar dalam melaksanakan tugas dakwahnya.

Antara sifat -sifat yang perlu dimiliki adalah:
1. Hubungan dengan Allah s.w.t.
Pendakwah hendaklah mempunyai hubungan yang erat dengan Allah s.w.t. Ia dapat memberi keyakinan yang kukuh kepada pendakwah dalam menghadapi rintangan dalam kehidupan. Hubungan tersebut juga memberi kesan yang baik dalam dakwah dan menjadikannya seorang yang sabar, tabah dan berani dengan kebenaran. Hubungan dengan Allah s.w.t. dan niat yang ikhlas adalah penting dalam menjalankan usaha dakwah. Pendakwah perlu menjalankan usaha dakwahnya hanya semata-mata kerana Allah s.w.t. dan tidak kerana sebab-sebab lain yang boleh merosakkan dakwahnya. Pekerjaannya juga akan menjadi sia-sia seperti yang difirmankan oleh Allah s.w.t yang bermaksud: Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah s.w.t. Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya. dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya).

2. Mengawal Hawa Nafsu.
Setelah pendakwah dapat mengeratkan perhubungannya dengan Allah s.w.t. dan mengikhlaskan niat kepada-Nya, pendakwah perlu membaiki dirinya sendiri dan mengawal hawa nafsunya. Pendakwah hendaklah mengetahui segala perintah dan larangan Allah s.w.t. Imam al-Ghazali berkata, ‘Dalam kesibukan berdakwah kepada orang ramai, pendakwah perlu membaiki dirinya terlebih dahulu. Contohnya, jika seorang pendakwah ingin membaiki seseorang daripada sifat bakhil, ia haruslah menjauhkan dirinya daripada sifat tersebut terlebih dahulu. Sesiapa yang memulakan dengan dirinya terlebih dahulu, ia akan mengetahui dengan sebenarnya apa yang akan disampaikannya kepada orang lain dan kata-kata tersebut akan sampai kepada jiwa yang tulus ikhlas’. Perkara yang penting bagi para pendakwah Islam ialah mendalami dirinya sendiri dan seterusnya mengubati atau membaiki kelemahan-kelemahan yang terdapat dalam dirinya. Hanya dengan cara itu pendakwah dapat menjadi contoh yang baik (ukhwah hasanah) kepada orang lain dan sekaligus menyebabkan orang lain mematuhi apa yang disampaikan oleh pendakwah tersebut serta beriltizam untuk menjauhi apa yang dilarang.

3. Keyakinan Kepada Diri Sendiri dan Mendapat Kepercayaan Masyarakat.
Pendakwah hendaklah meyakini dirinya sendiri, agamanya dan segala prinsip (dasar) yang didakwahkannya. Kepercayaan terhadap diri sendiri perlu dipupuk melalui kepercayaan terhadap Allah s.w.t. Kepercayaan masyarakat terhadap pendakwah tidak akan wujud sehinggalah pendakwah itu dapat menjadi satu contoh yang baik dalam perbuatan dan pengetahuannya melalui akhlak dan muamalah sehariannya. Pendakwah hendaklah berakhlak mulia, bercakap benar, menepati janji dan mengasihi sesama manusia. Keyakinan masyarakat terhadap pendakwah juga tidak kuat sekiranya pendakwah tidak menampilkan contoh yang baik dan mengamalkan apa yang disampaikan dalam kehidupannya dari segi prinsip dan akhlak. Pendakwah yang berdakwah ke jalan Allah s.w.t. perlu menjadi seorang manusia yang berhemah tinggi, mengasihani, menjaga hati orang lain, masyhur dengan kelakuan mengikut al-Quran dan al-sunnah serta beramal dengan kedua-duanya. Pendakwah hendaklah mengelakkan diri daripada berkelakuan yang boleh menyakiti hati orang lain sama ada dari segi perkataan, akhlak dan lain-lain. Pendakwah juga perlu mahir dalam ilmu usul tauhid serta mengetahui dalil dan hujah, menjadi sebagai doktor yang bijak mengubati penyakit jiwa manusia dan mampu menjadi penawarnya. Apabila faktor ini dapat dipenuhi, pendakwah boleh melunak dan menjinakkan jiwa manusia yang keras dengan melayani tingkah laku mereka yang buruk itu sehingga hati mereka menjadi jinak. Dengan ini, bolehlah pendakwah mendakwah mereka ke arah kebenaran yang akan memberi manfaat kepada masyarakat.

4. Mencintai Dakwah dan Semangat Berkorban Untuk Melaksanakan Dakwah.
Sifat ini adalah antara sifat yang patut dimiliki oleh seorang pendakwah. Ia menunjukkan kecintaan pendakwah terhadap tugasnya tanpa berbelah bagi. Dakwah merupakan jalan yang benar (siratul mustaqim) dan ia tidak akan meninggalkan dakwah tersebut dengan begitu sahaja. 5. Luhur dan Dihormati. Untuk menyampaikan dakwahnya dengan berkesan pendakwah perlu memiliki sifat yang luhur dan tidak mudah terpengaruh dengan orang lain. Dengan sifat sedemikian. beliau akan sentiasa dihormati. Seorang bangsa Arab pernah bertanya kepada seorang lelaki penduduk Basrah tentang ketua mereka. Lelaki itu menjawab, ‘Hassan al-Basri’. Lelaki Arab itu bertanya lagi, ‘Bagaimana dia mengetuai kamu semua?’ Lelaki itu menjawab, ‘Manusia berhajatkan ilmunya, tetapi dia tidak mengingini balasan (wang) daripada mereka’. Ini menunjukkan. pendakwah tidak boleh mendahulukan kehendak atau kemahuan dirinya sendiri serta bersifat mementingkan diri sendiri. Pendakwah perlu mementingkan keperluan dan kebaikan orang ramai lebih daripada kepentingan dirinya sendiri. Pendakwah juga haruslah mempunyal sifat pemaaf dan menyedari bahawa setiap manusia melakukan kesalahan dan Allah s.w.t. sentiasa menerima taubat hamba-Nya.

6. Sabar dan Tabah Menghadapi Kesusahan.
Dalam melaksanakan tugas dakwah ke jalan Allah, banyak halangan dan masalah yang perlu dihadapi seperti musuh-musuh Allah yang bertujuan menjauhkan mereka daripada manhaj Allah. Mereka memusuhi pendakwah secara terang-terangan dan tersembunyi. Semasa di Mekah, Rasulullah s.a.w. mengelakkan dakwah secara pergaduhan dan peperangan dengan tujuan untuk menunjukkan cara yang sempurna, betul dan terbaik untuk berdakwah. Baginda begitu sabar untuk meneruskan dakwahnya dengan ikhIas dan tabah dalam menghadapi segala rintangan dan cabaran. Allah s.w.t. menguji kesabaran dan ketabahan para pendakwah. dengan memberi kesusahan dan ujian ketika ia melaksanakan tugasnya. Ujian tersebut adalah untuk membuktikan keikhlasan pendakwah terhadap Allah s.w.t. dan membersihkan dirinya daripada perkara syubhah (buruk). Ini merupakan sunnah para nabi dan rasul. Nabi Nuh a.s. contohnya, tinggal bersama-sama dengan kaumnya lebih kurang 950 tahun, menyeru kaumnya ke jalan Allah tetapi mereka menutup telinga dan menyelubungi diri mereka dengan pakaian supaya mereka tidak mendengar dakwah yang disampaikan. Mereka tetap degil dan takbur. Maka Allah S.W.T telah menurunkan banjir yang besar dan menghapuskan mereka dalam kezaliman mereka sendiri.

7. Tawadhu’.
Tawadhu’ merupakan salah satu akhlak mulia yang perlu dimiliki oleh setiap pendakwah. Sifat tawadhu’ adalah lawan bagi sifat takbur. Maksiat pertama yang berlaku selepas Allah mencipta nabi Adam ialah sifat takbur yang menyebabkan iblis telah dihalau dari syurga Allah. Tawadhu’ adalah sifat rendah diri dan berkasih sayang terhadap sesama muslim. Sifat ini dapat membantu pendakwah menyatupadukan umat Islam dan menyuburkan perasaan kasih sayang. Segala tutur kata, perlakuan dan sifat-sifat mahmudah yang terpancar daripada pendakwah akan membuatkan ia disenangi dan menjadi contoh yang baik. Apabila pendakwah disenangi oleh orang lain, maka dakwahnya akan mudah diterima dan berkesan.

8. Penyantun.
Pendakwah selalu bertemu dengan manusia yang mempunyai pelbagai perangai dan ragam yang berbezaAda di antara mereka yang baik akhlaknya dan tidak kurang juga yang sebaliknya. Terdapat juga manusia yang kasar dan degil sifatnya. Pendakwah yang memiliki sifat penyantun akan berhadapan dengan manusia sebegini dengan hati yang terbuka dan berinteraksi dengan setiap orang dengan cara yang berkesan dan bermanfaat. Bersopan-santun bukanlah bermakna berdiam diri apabila dihina kerana seorang mukmin yang mulia tidak akan membenarkan dirinya dihina. Seseorang pendakwah itu perlu bersopan-santun apabila berhadapan dengan kejahilan orang yang jahil. Seseorang yang memiliki sifat ini tidak menggunakan kezaliman apabila mempertahan haknya. Sekiranya seorang itu berdiam diri kerana kelemahannya dan tidak mampu untuk menolak serta mempertahan haknya, maka itu adalah kerana kelemahannya, bukan sifat penyantun. Terdapat banyak kisah yang menjelaskan tentang sifat penyantun dan pemaaf. Abdullah bin Tahir pernah berkata, ‘Pada satu hari saya berada disisi al-Ma'mun dan dia memanggil khadamnya. 'Wahai khadam', tetapi tiada siapa yang menjawab. Kemudian dia memanggi llagi sambil menjerit. 'Wahai khadam' lalu seorang khadam Turki masuk dan berkata. 'Bukankah seorang khadam itu perlu makan dan minum? Setiap kali kami keluar dari bilik tuan, tuan akan menjerit memanggil kami’. Al- Ma'mun kemudian menundukkan kepalanya agak lama. Saya yakin bahawa beliau akan menyuruh saya memancung kepala khadam itu. Al- Ma'mun kemudian memandang saya dan berkata, 'Wahai Abdullah, seseorang itu kalau baik akhlaknya maka akan buruklah akhlak pembantunya (khadamnya). Oleh itu kita tidak boleh memburukkan akhlak kita demi membaiki akhlak khadam kita’.

5. Dakwah yang efektif

Dakwah yang efektif

Dengan meminjam teori komunikasi, suatu dakwah dinilai efektifnya apabila menimbulkan lima tanda. Lima tanda yang dimaksudkan ialah:

1. Melahirkan pengertian. Iaitu apa yang disampaikan dimengertikan oleh yang menerimanya.

2. Menimbulkan kesenangan.Yakni orang yang menerima pesanan iaitu mad’u merasakan seruan dakwah yang disampaikan oleh da'ie menimbulkan rasa senang, tenang dan menghiburkan, tidak memuakkan atau menyakitkan walaupun sifat tegurannya boleh jadi tajam dan mendasar. Walaupun demikian dakwah bukanlah seperti pertunjukkan hiburan, dan seorang da'ie tidak seharusnya berperanan sebagai pelawak.

3. Menimbulkan pengaruh pada sikap mad’u. Maksudnya, ajakan dan seruan da’ie dapat mempengaruhi sikap mad’u dalam masalah-masalah tertentu. Misalnya dari sikap sinis kepada upacara keagamaan menjadi neutral, simpati atau empati, dari stereotaip terhadap ajaran Islam berkaitan wanita menjadi ingin mengetahui ajaran yang sebenarnya. Dari sikap eksklusif (merasa dirinya benar) menjadi menghargai golongan lain dan sebagainya.

4. Menimbulkan hubungan yang makin baik.Maksudnya, semakin sering berkomunikasi dengan mad’u, samada melalui ceramah, konsultasi, bermuamalah atau pergaulan biasa membuatkan hubungan antara kedua belah pihak semakin dekat dan semakin akrab serta saling memerlukan. Bermula dari sekadar penceramah yang diundang untuk berceramah berkembang menjadi guru, sahabat, tempat mengadu, perunding dan orang yang dihormati oleh masyarakat.

5. Menimbulkan Tindakan.Maksudnya dengan dakwah yang dilakukan terus menerus, mad’u kemudiannya terdorong bukan hanya untuk merubah sikapnya tetapi sehingga mahu melakukan apa yang dianjurkan oleh da'ie. Dari seorang yang tidak mengerjakan solat kepada patuh mengerjakan solat, dari kedekut kepada pemurah, dari berkelakuan kasar kepada lemah lembut, dari pemalas menjadi rajin dan sebagainya. Tindakan kelima inilah yang merupakan tanda konkrit dari keberhasilan sesuatu dakwah.
Dengan demikian, jika seorang da’ie berdakwah setiap hari tetapi masyarakat masih tidak memahami malah membenci dirinya, mereka tidak membantu program-programnya, jurang pemisah semakin melebar, seruan-seruannya tidak mendorong mereka melakukan sesuatu, itu semua merupakan indikasi bahawa dakwah dari da’ie tersebut tidak efektif.

Penggunaan psikologi dakwah oleh da’ie adalah agar dakwahnya efektif. Sebenarnya, komunikasi dakwah membuatkan kedua belah pihak iaitu da’ie dan mad’u sama-sama belajar menjadi manusia. Ini adalah kerana keperibadian manusia terbentuk secara perlahan-lahan melalui interaksi dengan orang lain di sekitarnya.

4. Tanggungjawab dan Peranan Pendakwah.

Tanggungjawab dan Peranan Pendakwah.

Menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran adalah satu risalah agung dan tugas yang mulia dan suci. Risalah ini bermula semenjak Allah s.w.t. mencipta manusia, makhluk yang paling mulia di atas muka bumi, merekalah para nabi dan rasul semenjak nabi Adam a.s. diciptakan sehinggalah nabi Muhammad s.a.w. iaitu nabi dan rasul yang terakhir, ianya berterusan hinggalah ke akhir zaman. Allah s.w.t. telah mengutuskan seorang rasul untuk setiap umat yang telah tersesat, terpesong dan menjauhi manhaj-Nya. Para nabi dan rasul bertugas untuk memimpin dan mengingati manusia ke arah jalan yang lurus dan menyeru mereka kepada-Nya.

Allah s.w.t. telah mengutuskan nabi Musa a.s. kepada Firaun yang angkuh dengan mengaku bahawa dialah Tuhan. Begitu juga Allah s.w.t. mengutus nabi Nuh a.s. kepada kaumnya yang sesat dan mensyirikkan Allah dengan menyembah patung yang tidak berkuasa untuk memberi sebarang manfaat atau mudharat. nabi Lut a.s. diutuskan kepada kaumnya yang menyimpang dan mempunyai kelakuan yang amat memalukan iaitu hubungan seks sejenis (homoseks). Kemudian diutuskan pula nabi Hud a.s. kepada kaum ‘Ad dan nabi Saleh kepada kaum Tsamud, untuk memperbetulkan mereka. Manakala nabi Muhammad s.a.w. pula diutuskan kepada seluruh umat manusia bagi mencapai kebaikan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat.

Tugas utama para nabi dan rasul adalah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Mereka telah menghadapi pelbagai rintangan, halangan dan penganiayaan daripada musuh-musuh yang membencinya, malahan mereka turut diseksa semasa menyampaikan risalah agung ini. Walaubagaimanapun, mereka tetap tabah dan sabar dalam menghadapinya dengan berjihad untuk melaksanakan tugas dakwah agar diterima oleh umat manusia. Begitu juga dengan para pendakwah pada masa kini, tugas berdakwah adalah penting dalam usaha membangunkan ummah yang seimbang dan berkualiti.

Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulum al-Din, telah menyatakan beberapa langkah yang perlu diikuti oleh para pendakwah dalam melaksanakan usaha dakwahnya, antaranya:

1. Memberitahu dan menasihatkan masyarakat supaya menjauhi perkara yang mungkar. Terdapat sesetengah golongan yang tidak menyedari bahawa apa yang dilakukan itu adalah perkara yang mungkar. Oleh itu, pendakwah perlu memberitahu dan menasihati mereka agar menjauhi dan meninggalkan perbuatan tersebut.
2. Memberi peringatan, nasihat dan pengajaran atau balasan yang akan diterima sekiranya masih elakukan kemungkaran.
3. Memberi peringatan tentang nikmat Allah yang tidak ternilai dan terbilang dan wajib bersyukur di atas nikmat yang dikurniakan.
4. Memberi peringatan terhadap pengajaran umat terdahulu. Satu persoalan yang sering ditimbulkan, adakah usaha menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran merupakan tugas setiap mereka yang bergelar muslim atau hanya tugas pendakwah semata-mata? Hukum menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah fardhu kifayah, walaubagaimanapun setiap muslim harus memikul tanggungjawab ini secara bersama sepertimana hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Barangsiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia mencegahnya dengan tangannya (kuasa), jika ia tidak mampu maka hendaklahlah ia mencegah dengan lisannya, jika ia tidak mampu hendaklah ia mencegah dengan hatinya. Dan yang demikian itulah selemah-lemah iman. (riwayat Muslim).

Hadis ini ditujukan kepada setiap umat Islam. Ini bermakna setiap umat Islam itu mampu untuk melaksanakan tanggungjawab ini dan ia merupakan tugas asasi bagi pendakwah mengikut kemampuan dan tanggungjawabnya. Menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran merupakan salah satu sifat yang baik antara sifat-sifat seorang Muslim.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong kepada setengah yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang.

Ibn Taimiyah pernah berkata, ‘Setiap manusia di atas muka bumi ini hendaklah menyeru kepada kebaikan dan melarang kemungkaran. Ia patut melakukannya walaupun terhadap dirinya sendiri dengan cara yang baik atau sebaliknya’.

Ibn al-Arabi al-Maliki pula berkata, ‘Menyeru kepada kebaikan dan melarang kemungkaran merupakan asas agama dan salah satu daripada tiang agama yang ditegakkan oleh umat Islam dan khalifah Tuhan sekelian alam. Ini merupakan tujuan utama Allah s.w.t. mengutuskan para nabi dan fardhu atas seluruh manusia sama ada berdua atau bersendirian mengikut kemampuannya’.

3.3. berbahas dengan cara yang baik

Berdakwah melalui berbahas dengan cara yang baik (mujadalah billati hiya ahsan).

Al-mujadalah bermaksud perbincangan dan perbahasan dengan mengemukakan hujah dan dalil yang dapat menerangkan sesuatu maksud yang tidak jelas. Menurut imam al-Ghazali, al-mujadalah adalah perdebatan yang berlaku antara pendakwah dengan orang yang didakwah hendaklah dilakukan dengan cara berhati-hati dan berlemah-lembut hingga membangkitkan kesedaran kepada hati, pengajaran pada jiwa dan kejernihan pada akal.

Matlamat al-mujadalah adalah untuk membuka pemikiran mad’u serta menghilangkan kekeliruan dan menjelaskan kebenaran. Ia boleh dilaksanakan melalui perbincangan dalam suasana harmoni dan penuh kemesraan bagi mencari kebenaran; mengemukakan hujah yang kukuh, bidasan yang tepat serta dalil yang meyakinkan; serta pengawalan emosi bagi mengelakan kesan negatif yang mungkin timbul hasil perbahasan tersebut.

Selain daripada tiga kaedah atau metode yang dinyatakan, beberapa kaedah lain dilihat boleh dilaksanakan sesuai dengan keadaan dan persekitaran yang wujud, antaranya dakwah bil-lisan wa kitabah dan dakwah bil-hal.

3.2. nasihat dan pengajaran yang baik

Berdakwah melalui nasihat dan pengajaran yang baik (mauizah al- hasanah).

Perkataan mauizah al-hasanah membawa maksud sebagai jalan untuk menyampaikan dakwah dan uslub berdakwah bertujuan untuk mendekati bukan menjauhkan, memudahkan bukan menyusahkan, mengasihi dan bukan menakutkan. Menurut Imam al-Ghazali, mauizah al-hasanah adalah beberapa pengajaran dan nasihat yang berdasarkan kepada apa yang terkandung dalam al-Quran dan aspek perkhabaran yang mengembirakan dan ancaman yang menakutkan kemudian disertai dengan kesabaran dan keikhlasan dalam nasihat yang diberikan.

Beberapa ciri mauizah al-hasanah adalah seperti nasihat yang menjurus kepada keredhaan Allah s.w.t.; nasihat dan pengajaran yang dapat melembutkan hati serta meninggalkan kesan yang mendalam, ia juga perlu mengandungi unsur at-targhib dan at-tarhib iaitu galakan dan pencegahan; merujukkan contoh tauladan yang terbaik dan akhlak yang terpuji sebagai model untuk diikuti; serta mendedahkan kebaikan dan kebajikan Islam bagi menarik minat dan keinginan kepada Islam.

3.1. hikmah kebijaksanaan

Berdakwah dengan cara hikmah kebijaksanaan (bil-hikmah).

Masyarakat Arab Jahiliyyah merupakan masyarakat yang menjadi makmal kepada keberkesanan metode dakwah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Ternyata bahawa hasil daripada ujian tersebut sangat baik lantaran masyarakat Arab yang tidak mempunyai pedoman dan pegangan telah menjadi masyarakat yang beriman kepada Allah, masyarakat yang mundur telah bertukar menjadi masyarakat yang bertamadun. Adalah penting untuk diteliti bahawa masyarakat Arab ketika itu sebagai model untuk dijadikan ikutan lantaran wujudnya kebaikan sebaik sahaja mereka memeluk Islam.

Rasulullah s.a.w. berdakwah kepada semua golongan dan peringkat masyarakat. Sasaran dakwah baginda bermula dari peringkat bawahan seperti golongan hamba hinggalah ke peringkat atasan seperti pemimpin negara. Baginda juga berdakwah kepada orang-orang Yahudi dan Kristian yang pernah menerima dan beriman dengan Kitab Allah, begitu juga dengan golongan penyembah berhala. Bagi menarik perhatian pelbagai kelompok dan golongan ini agar mengenali dan menerima Islam, baginda menggunakan pelbagai pendekatan. Perkara ini sangat penting kerana setiap kelompok mempunyai keperluan dan masalahnya yang tersendiri.

Oleh itu, menyampaikan dakwah dengan hikmah kebijaksanaan boleh dilaksanakan melalui penggunaan tutur kata yang lemah lembut dan menarik; hujah yang konkrit dan mudah difahami yang dapat menyingkap kebenaran dan menghilangkan keraguan; menggunakan pendekatan psikologi untuk mendekatkan manusia dengan agama; dakwah yang disampaikan sesuai dengan tingkat pemikiran seseorang individu; serta mengenali dan memahami sasaran dakwahnya.

Thursday, April 22, 2010

3. USLUB DAKWAH

USLUB DAKWAH.

Usaha yang dilakukan tanpa perancangan tidak akan dapat menghasilkan
suatu produk atau hasil yang baik dan memuaskan. Begitu juga dengan
usaha dakwah perlu diiringi dengan perancangan dan pengurusan yang baik.
Setiap perancangan dan pengurusan dakwah perlu melihat kepada uslub atau
kaedah yang baik bagi menentukan hasil yang memuaskan dan menepati
kehendak sasaran. Pemahaman uslub dakwah yang jelas dan mantap amat
penting agar segala aktiviti dakwah tidak tergendala dan menghadapi banyak
rintangan. Biarpun begitu, setiap usaha untuk menyampaikan risalah Allah
tidak dapat lari dari berhadapan dengan mehnah dan tribulasi. Namun,
kebijaksanaan perancangan amat perlu bagi meminimumkan tribulasi
tersebut.

Uslub membawa erti ‘tariq’ iaitu jalan. Uslub dalam ilmu dakwah lebih
difahami sebagai kaedah atau metode dakwah. Menurut Abdullah Mohd. Zin,
‘Method means a particular way of doing something’. A particular way boleh
diertikan sebagai jalan atau kaedah yang tertentu untuk melakukan sesuatu.6
Dalam perkara ini, Muhammad Mahmud al-Sawwaf dan Muhammad Husayn
Fadlullah sepakat menyimpulkan bahawa uslub dakwah yang utama disebut
dalam al-Quran yang bermaksud:

Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan
dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang
engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu
Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan
Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah
petunjuk.

Berdasarkan ayat ini, terdapat tiga kaedah atau metode yang baik bagi
menjalankan aktiviti dakwah iaitu dengan cara hikmah kebijaksanaan (bil-
hikmah), nasihat dan pengajaran yang baik (mauizah al-hasanah) dan
berbahas dengan cara yang baik (mujadalah billati hiya ahsan).


Wednesday, April 21, 2010

2. Definisi Dakwah.

Definisi Dakwah.

Salah satu sifat Rasulullah s.a.w. yang wajib diimani adalah at-tabligh atau
menyampaikan. Subjek yang perlu disampaikan oleh baginda kepada umat
manusia adalah risalah Islam dan proses ini dikenali sebagai dakwah.
Dakwah dari segi bahasa ertinya menyeru, mengajak, memanggil,
menyampai dan mendorong (5M). Perkataan lain yang seiring dengan
dakwah adalah seperti al-wa’zu, al-irsyad, at-tabligh dan lain-lain yang
seumpamanya. Dari segi istilah, ia boleh dimaksudkan sebagai mengajak
atau menyeru manusia ke jalan Allah dengan menyuruh mereka melakukan
kebaikan dan mencegah kemungkaran agar beroleh kejayaan serta
kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.
Berdasarkan pengertian ini, dakwah memberi makna yang jelas untuk
mengajak umat manusia supaya menghayati Islam sebagai satu cara hidup
yang lengkap dan syumul. Islam dipraktikkan dalam segenap aspek
kehidupan tanpa wujud pemisahan dan pengasingan, sebagai mana firman
Allah s.w.t. yang bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman. Masuklah kamu ke dalam agama Islam
(dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut
jejak langkah syaitan; sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu yang
terang nyata.

Dalam konteks kehidupan hari ini, dakwah haruslah dilaksanakan oleh setiap
individu muslim bagi memakmur, mengislah serta mengangkat nilai dan
martabat manusia. Pentingnya gerakan dakwah ini perlu dilihat melalui
fenomena yang berlaku dan melanda umat Islam di zaman ini seperti
pengaruh sekularisme yang telah lama bertapak dalam kehidupan
masyarakat Islam sehingga mempengaruhi pemikiran, perasaan, pandangan
serta cara hidup; gejala keruntuhan sosial yang semakin membimbangkan
termasuklah perkara yang melibatkan penghakisan iman dan akhlak serta
penyelewengan akidah; serta gerakan musuh Islam yang membuat pelbagai
persediaan, perancangan dan strategi yang bergerak secara tersusun bagi
menjauhkan umat Islam dari agamanya dengan menimbulkan keraguan
terhadap agama Islam.

Tetapi yang paling penting dan utama bagi gerakan dakwah adalah untuk
memenuhi tanggungjawab manusia sebagai khalifah dan memenuhi tuntutan
al-Quran supaya dilahirkan dalam kalangan manusia satu jamaah atau
organisasi yang bertanggungjawab mengajak manusia kepada yang makruf
dan mencegah kemungkaran. Firman Allah s.w.t.3 yang bermaksud:
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah)
kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala
perkara yang baik, serta melarang daripada segala perkara yang salah (buruk
dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

Menurut Tafsir al-Jalalain, kalimah ‘al-khair’ (kebajikan) yang disebut dalam
ayat ini bermaksud Islam. Dalam hadis pula, Rasulullah s.a.w. menerangkan
‘al-khair’ yang tersebut dalam ayat ini adalah ‘menurut ajaran al-Quran dan
sunnahku’. Di samping itu, Rasulullah s.a.w. sendiri telah berpesan kepada
umatnya dengan satu amanah yang mesti dilaksanakan melalui sabda
baginda yang bermaksud: ‘Sampaikanlah sesuatu daripadaku walaupun
sepotong ayat’. Ia jelas terbukti bahawa jaminan Allah s.w.t. bahawa
kejayaan, kecemerlangan dan kesejahteraan akan dapat dicapai apabila
terdapat usaha yang bersungguh-sungguh untuk melaksanakan
tanggungjawab berdakwah.

Materi atau isi dakwah yang disampaikan hendaklah berlandaskan kepada al-
Quran dan hadis sebagai sumber rujukan yang utama. Usaha dakwah yang
tidak merujuk atau berlawanan dengan dua sumber yang utama ini tidak akan
dapat mencapai tujuan dan matlamat dakwah yang sebenar. Lantaran itu,
umat Islam pada zaman awal kemunculannya adalah merupakan generasi
pendakwah yang paling berjaya dan berkesan apabila mengambil atau
mencedok al-Quran dan hadis sepenuhnya. Ia dibuktikan dengan luasnya
pengaruh empayar Islam di zaman Rasulullah s.a.w., para sahabat dan tabiin
selepasnya.

Tuesday, April 20, 2010

1. PENGENALAN DAKWAH

PENGENALAN DAKWAH.

Pendahuluan.

Setiap Muslim yang komited dengan ajaran Islam adalah bertanggungjawab
untuk melaksanakan suatu tugas yang suci dan paling mulia iaitu berdakwah.
Tugas ini adalah merupakan warisan para nabi kepada umatnya untuk
dilaksanakan dengan sebaik mungkin serta dengan segala keupayaan dan
kemampuan yang dimiliki. Keagungan dan kegemilangan umat Islam pada
zaman silam hingga muncul sebagai khaira ummah ketika itu, adalah
berpunca daripada kejayaan mereka yang dapat melaksanakan
tanggungjawab dakwah dengan berkesan. Mereka berusaha dengan penuh
kegigihan mengajak manusia ke jalan Allah, menyeru melakukan kebaikan
dan mencegah segala bentuk kemungkaran.

Apabila merujuk kepada sejarah para nabi, memang diakui bahawa usaha
dakwah yang dilakukan hanyalah untuk kaum mereka sendiri sebagaimana
Nabi Musa a.s. kepada kaum Bani Israil, begitu juga dengan Nabi Isa a.s.
Nabi Hud kepada kaum ‘Ad dan Nabi Saleh kepada kaum Tsamud. Namun,
berbeza dengan Nabi Muhammad s.a.w. yang diutus kepada seluruh umat
manusia dan risalah yang dibawanya membawa rahmat kepada sekalian
alam dan seluruh umat manusia selepasnya tanpa mengira sempadan
geografi, warna kulit, bangsa, bahasa, budaya serta merentasi zaman dan
masa.

Ia memberi petunjuk bahawa usaha yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.
hendaklah diwarisi dalam kalangan umatnya tanpa mengira mereka itu orang
Arab atau pun ‘ajam, tidak mengira mereka yang berada di Asia mahu pun di
Eropah. Oleh kerana Islam mempunyai nilai sejagat dan diperakui membawa
rahmat, agama yang suci ini tidak akan tersebar luas memenuhi ruang di
seluruh pelusuk alam sekiranya usaha dakwah tidak dijalankan dan dilakukan
oleh mereka yang berilmu dan memahami serta mengetahui
tanggungjawabnya sebagai pendakwah.

Memahami metode dakwah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. adalah
penting kerana apa yang ditunjukkan oleh baginda tentang cara berdakwah
adalah merupakan satu sunnah. Ia merupakan prinsip asas bagi persediaan
dan pelaksanaan dakwah itu sendiri. Sekiranya ia tidak dapat difahami secara
jelas, maka dikhuatiri usaha dakwah menjadi kurang berkesan dan tidak
sampai kepada matlamat yang dituju.