Monday, April 26, 2010

3.3. berbahas dengan cara yang baik

Berdakwah melalui berbahas dengan cara yang baik (mujadalah billati hiya ahsan).

Al-mujadalah bermaksud perbincangan dan perbahasan dengan mengemukakan hujah dan dalil yang dapat menerangkan sesuatu maksud yang tidak jelas. Menurut imam al-Ghazali, al-mujadalah adalah perdebatan yang berlaku antara pendakwah dengan orang yang didakwah hendaklah dilakukan dengan cara berhati-hati dan berlemah-lembut hingga membangkitkan kesedaran kepada hati, pengajaran pada jiwa dan kejernihan pada akal.

Matlamat al-mujadalah adalah untuk membuka pemikiran mad’u serta menghilangkan kekeliruan dan menjelaskan kebenaran. Ia boleh dilaksanakan melalui perbincangan dalam suasana harmoni dan penuh kemesraan bagi mencari kebenaran; mengemukakan hujah yang kukuh, bidasan yang tepat serta dalil yang meyakinkan; serta pengawalan emosi bagi mengelakan kesan negatif yang mungkin timbul hasil perbahasan tersebut.

Selain daripada tiga kaedah atau metode yang dinyatakan, beberapa kaedah lain dilihat boleh dilaksanakan sesuai dengan keadaan dan persekitaran yang wujud, antaranya dakwah bil-lisan wa kitabah dan dakwah bil-hal.

No comments:

Post a Comment